Ροή Αναρτήσεων

SOS για την κατάσταση των γεφυριών στο Αιτωλικό – Στο παρά ένα της κατάρρευσης (ΦΩΤΟ)

 


Το Αιτωλικό κινδυνεύει να γίνει κανονικό νησί… και το Υπουργείο Πολιτισμού καθυστερεί τις μελέτες

Πέντε μήνες για να υπογράψει το Υπουργείο Πολιτισμού την προγραμματική με την Περιφέρεια

Το νησί του Αιτωλικού κινδυνεύει να γίνει κανονικό νησί… καθώς το γεφύρια που συνδέουν το νησί της λιμνοθάλασσας με τη στεριά, κινδυνεύουν με κατάρρευση αν δεν παρθούν κατεπειγόντως μέτρα.

Μετά από πολλά χρόνια καθυστερήσεων καθώς τα σοβαρά προβλήματα στη στατικότητα των νησιών άρχισαν να παρουσιάζονται από τα μέσα της δεκαετίας του 2000, σήμερα φαίνεται πως η κατάσταση έχει φτάσει κυριολεκτικά στο παρά ένα… Τις προηγούμενες ημέρες στα ανατολικά γεφύρια παρατηρήθηκε μια νέα καθίζηση, με αποτέλεσμα να δημιουργεί μια μεγάλη λακκούβα. Έχει πραγματοποιηθεί μάλιστα και αυτοψία από δύτες στα γεφύρια του Αιτωλικού που επιβεβαιώνει την οριακή πλέον κατάσταση.

Καθυστερήσεις από το Υπουργείο Πολιτισμού

Εκεί που αρχίζουν τα προβλήματα είναι ότι τα γεφύρια έχουν χαρακτηριστεί ως νεώτερο μνημείο και οι όποιες εργασίες γίνουν πρέπει να έχουν την έγκριση των αρμοδίων υπηρεσιών του Υπουργείου Πολιτισμού. Το παράδοξο της υπόθεσης είναι ότι ενώ η Περιφέρεια διαθέτει χρήματα προς τις αρμόδιες υπηρεσίες του Υπουργείου για να εκπονηθούν οι μελέτες, οι διαδικασίες καθυστερούν. Όπως πληροφορείται η «Σ» σχεδόν πέντε μήνες χρειάστηκε ώστε η προγραμματική σύμβαση να υπογραφεί από το Υπουργείο Πολιτισμού. Αυτό τελικά συνέβη μόλις πριν δύο εβδομάδες, αλλά στο μεσοδιάστημα η κατάσταση επιδεινώθηκε, με αποτέλεσμα η καθίζηση και η μεγάλη λακκούβα στα ανατολικά γεφύρια να επιβάλλουν την άμεση αποκατάσταση. Το θέμα όμως όπως πληροφορείται η «Σ» από γνώστες των τεχνικών ζητημάτων δεν είναι απλώς να κλείσει μια λακκούβα, αλλά να αποκατασταθεί η στατικότητα των γεφυριών. Πως θα γίνει όμως κάτι τέτοιο, όταν δεν υπάρχει μελέτη; Παρά το γεγονός ότι η Περιφέρεια έχει κινητοποιηθεί και προσφέρει τα απαιτούμενα χρήματα στο Υπουργείο Πολιτισμού, το Υπουργείο έχει καθυστερήσει σε υπερβολικό βαθμό, κάτι που πλέον ίσως αποδειχθεί και μοιραίο. Και σαν να μην έφταναν όλα αυτά νεότερο έγγραφο του Υπουργείου Πολιτισμού μιλά για ανάγκες κατεπείγουσων εργασιών, προκειμένου να αποφευχθεί η κατάρρευση…

Η Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας έχει ήδη προχωρήσει στη σήμανση του επικίνδυνου σημείου του ανατολικού γεφυριού και ξεκίνησε κάποιες εργασίες. Ενώ αναμένεται και απαγόρευσης κίνησης των βαρέων οχημάτων από τα γεφύρια, κάτι που είχε εφαρμοστεί και στο παρελθόν ως μέτρο, χωρίς όμως να τηρηθεί στο ακέραιο. Ωστόσο, όπως μπορεί εύκολα να αντιληφθεί κανείς, χωρίς τις κατάλληλες ενέργειες στατικής ενίσχυσης της γέφυρας, ενέργειες που θα πρέπει να σέβονται και το χαρακτήρα του μνημείου, ο κίνδυνος θα παραμένει…

Οι ενέργειες που θα πρέπει να γίνουν θα πρέπει να είναι άμεσες καθώς  από τα γεφύρια του Αιτωλικού –πέρα από τον μεγάλο όγκο των κατοίκων και των επισκεπτών της περιοχής- εξυπηρετούν δύο μεγάλα λιμάνια και τουλάχιστον τρία νησιά για την μετάβαση επισκεπτών και προμηθειών. Η κυβέρνηση θα πρέπει άμεσα να δώσει λύση στο θέμα των γεφυριών διαφορετικά ο κίνδυνος είναι ιδιαίτερα μεγάλος.

Η αποκατάσταση των γεφυριών είναι απαραίτητο να γίνει άμεσα και για έναν επιπλέον λόγο. Τα γεφύρια λειτουργούν ως «φράγμα» πλέον, αφού λόγω της καθίζησής τους στην ουσία παρεμποδίζουν την κυκλοφορία των υδάτων και την ανανέωση τους εντός του συστήματος της λιμνοθάλασσας. Αυτό δημιουργεί συνθήκες ασφυκτικές για το οικοσύστημα και εντείνει τα φαινόμενα μόλυνσης.

Το ιστορικό της υπόθεσης

Στα μέσα της δεκαετίας του 2000 η τότε Νομαρχία κάνει παρεμβάσεις στα γεφύρια τα οποία παρουσίαζαν προβλήματα.

Το 2008 μετά από παρεμβάσεις συλλόγου της περιοχής το Υπουργείο στέλνει κλιμάκιο το οποίο εισηγείται περιορισμούς στην κίνηση των οχημάτων καθώς υπήρχε μεγάλη επιβάρυνση από τα φορτηγά και όχι μόνο (ήταν οι χρονιές που λόγω κινητοποιήσεων στο λιμάνι του Πειραιά ο Αστακός δεχόταν μεγάλο όγκο εμπορευμάτων).

Στις 17-10-2016 υπογράφει η Περιφέρεια προγραμματική σύμβαση με το ΥΠΠΟ ύψους 50.000 ευρώ για την υλοποίηση μελέτης που θα καταγράφει την κατάσταση και θα προτείνει λύσεις. Δύο χρόνια μετά στις 17/10/18 παρέρχεται η ημερομηνία υλοποίησης χωρίς να γίνει κάτι.

Η Περιφερειακή Αρχή Φαρμάκη βάζει το ζήτημα των γεφυριών σε προτεραιότητα και τον Γενάρη του 2020 (20/1) κλιμάκιο των υπηρεσιών πραγματοποιεί αυτοψία στα γεφύρια. Στις 27/1/2020 ο Αντιπεριφερειάρχης Υποδομών συγκάλεσε επείγουσα σύσκεψη στα γραφεία της Περιφέρειας στο Μεσολόγγι παρουσία και του προϊσταμένου της Εφορείας Νεότερων μνημείων, Γεωργίου Παπανδρέου με αποκλειστικό θέμα συζήτησης την υφιστάμενη κατάσταση των γεφυριών και τον προγραμματισμό παρεμβάσεων.

Στη συνέχεια ακολούθησαν και άλλες συσκέψεις και συναντήσεις εργασίας, συγκεντρώθηκε υλικό (και από υποβρύχιες λήψεις), ώστε σε συνεργασία με την Εφορία Νεωτέρων Μνημείων να γίνει η επιλογή της ορθότερης λύσης για την επίλυση του ζητήματος.

Ακολουθώντας όλες τις προβλεπόμενες διαδικασίες στις 28 Δεκεμβρίου 2020, συνεδρίασε η Οικονομική Επιτροπή και αποφασίστηκε ομόφωνα η έγκριση λύσης της παλαιάς σύμβασης και η προένταξη του έργου προϋπολογισμού πλέον 90.000€ που αφορά την εκπόνηση όλων των αναγκαίων μελετών (στατικές, γεωτεχνικές, γεωτρήσεις, αποκατάστασης κλπ.) ενώ κατόπιν πρότασης της Υπηρεσίας Νεωτέρων Μνημείων και του προϊσταμένου Γιώργου Παπανδρέου αυξήθηκε και ο προϋπολογισμός από 50 χιλ. σε 90χιλ. ευρώ για το εύρος των αναγκαίων εργασιών, συνυπολογίζοντας και την αυξημένη δυσκολία λόγω της θέσης του έργου.

Ο Αντιπεριφερειάρχης Υποδομών Θανάσης Μαυρομμάτης υπέγραψε εκ μέρους της Περιφέρειας την Προγραμματική Σύμβαση στις 16 Απριλίου 2021 και στη συνέχεια διαβιβάστηκε στην Εφορία Νεωτέρων Μνημείων για να ακολουθηθεί η προβλεπόμενη διαδικασία. Η σύμβαση, αφού ακολουθήθηκαν όλες οι προβλεπόμενες διαδικασίες από τις αρμόδιες υπηρεσίες, επεστράφη υπογεγραμμένη από την Αρμόδια Υπουργό και παρελήφθη στις 3/9/2021.  Το χρονοδιάγραμμα υλοποίησης  της μελέτης είναι 10 μήνες από την υπογραφή της σύμβασης με δυνατότητα παράτασης –εφόσον απαιτηθεί- για 12 μήνες.

 

Των Δημήτρη Παπαδάκη και Κωνσταντίνου Χονδρού


Δραγαμέστο Νέα | Κατασκευή By web | Designed By WEBSMALL.EU

Εικόνες θέματος από Bim. Από το Blogger.